Góry Świętokrzyskie 23-24.02.2008

Dzień/dataTrasaGOT
Dzień 1. (23.02.2008)Warszawa >> Jaskinia Raj (zwiedzanie) - Patrol - Pruszkowa - Jaskinia Raj >> Chełmce >> Oblęgorek - Barania Góra - Góra Siniewska - Oblęgor - Oblęgorek >> Chęciny21
Dzień 2. (24.02.2008)Chęciny >> Skiby - Jaskinia Piekło - Skiby >> Zelejowa - Góra Zelejowa (kamieniołom) - Zelejowa >> Chęciny (zwiedzanie zamku) >> Nowy Skoszyn - Szczytniak - Jeleniowska Góra - Jeleniów - Nowy Skoszyn >> Suchedniów >>PKP>> Warszawa20
Całość41

Po trzech tygodniach od mojej pierwszej wizyty w Górach Świętokrzyskich trafiła sie okazja do ponownych ich odwiedzin - tym razem samochodowo, co dało możliwość zwiedzenia kilku bardziej rozproszonych miejsc. Podobnie jak wcześniej wybraliśmy się w składzie 4-osobowym (w 3/4 pokrywającym się z poprzednim), ale o bardziej ludzkiej porze (wyjazd po 8, i tak dotarliśmy wcześniej niż pociągiem).

Sobotnią wycieczkę zaczęliśmy od zwiedzenia Raju - jaskini z niesamowicie bogatą szatą naciekową: stalaktytami miejscami do ponad setki na metrze kwadratowym, stalagmitami, stalagnatami, draperiami skalnymi, jeziorkami... a o tej porze roku dodatkowo z nietoperzami przyczajonymi w załomach stropu). W związku z unikalnością jaskinia jest udostępniona w sposób znacząco ucywilizowany (drzwi wejściowe w budynku, bilety wstępu, przewodnik, sztuczne oświetlenie); zdjęć nie można robić (nawet bez flesza). Po zwiedzeniu jaskini przeszliśmy się pobliskim Pasmem Zgórskim: od jaskini na Patrol, stamtąd grzbietem na górę Pruszkową, kawałek z powrotem do odejścia szlaku niebieskiego, nim na dół i końcowy odcinek przez łąkę. Tu również występowało "zjawisko świętokrzyskie" - szlaki oznakowane najgorzej w pobliżu cywilizacji, przez co trudno znaleźć ich początek. Spotkaliśmy tylko kilku turystów pieszych i jednego rowerzystę; nieprzyjemnym akcentem były natomiast przejazdy jakiejś grupy osób na quadach.

Zgodnie z wcześniejszym planem po obejrzeniu Raju i Pasma Zgórskiego przejechaliśmy do Oblęgorka, po drodze zatrzymując się jeszcze w celu obejrzenia XVII-wiecznego dworu w Chełmcach (zwanego także zborem ariańskim ze względu na przypuszczalny sposób jego wykorzystywania w pewnym okresie). Pierwsza część dnia zajęła nam sporo czasu i w Pasmo Oblęgorskie dojechaliśmy niedługo przed zmierzchem. Muzeum Henryka Sienkiewicza było już zamknięte, więc tylko obejrzeliśmy dworek z zewnątrz i otaczający go park. Od dworku udaliśmy się na Baranią Górę przez rezerwat o tej samej nazwie - szlak ciekawy, prowadzi przez ładne wąwozy lessowe. Z Baraniej przeszliśmy grzbietem na Górę Siniewską - i tu już robiło się szaro, często też padało dobrze znane sprzed trzech tygodni pytanie: "czy my jeszcze idziemy szlakiem?". Z Siniewskiej zeszliśmy kawałek szlakiem, potem skierowaliśmy się do Oblęgora drogą gruntową, a ostatni odcinek do Oblęgorka przeszliśmy tradycyjnie asfaltem - na szczęście znacznie krócej niż do Łagowa. Było już ciemno, więc pojechaliśmy już na nocleg do schroniska PTSM w Chęcinach, zatrzymując się tylko na jedzenie już w Chęcinach. Te ostatnie okazały się bardziej przyjazne turystom od Łagowa - około 20 udało się jeszcze znaleźć otwartą malutką pizzerię (2 stoliki w rogach - w 4 osoby zajęliśmy wszystkie miejsca).

Dla kontrastu niedzielę zaczęliśmy od Piekła - niewielkiej jaskini w zboczach góry Bukowej. Podeszliśmy ją od strony wsi Skiby; przy samej jaskini szlak jest ciekawie poprowadzony przez skały obok otworu. W przeciwieństwie do Raju w Piekle nie ma nacieków, ale ściany wyglądają ciekawie ze względu na kolory skał je tworzących - z dużą ilością czerwonawych nalotów, charakterystycznych dla okolicy Chęcin (zresztą nawet chęcińskie błoto pozostające na butach miało czerwony odcień). Wracając z Piekła do Chęcin odwiedziliśmy jeszcze dawny kamieniołom w Zelejowej Górze, a korzystając z pobytu w samych Chęcinach - ruiny zamku.

Po zejściu z zamku pojechaliśmy w drugie z większych pasm zaplanowanych na ten weekend - Pasmo Jeleniowskie. PKS nie przyszedł nam z pomocą (kursy pozwalające na objechanie pasma były albo za wcześnie, albo za późno) a czasu już było mało, więc poprzestaliśmy na przejściu najwyższego fragmentu pasma (ze Szczytniakiem i Jeleniowską Górą) z powrotem do punktu wyjścia - za który wybraliśmy okolice przysiółka Karpaty koło Nowego Skoszyna. O dziwo czarny szlak na Szczytniak był świeżo odnowiony - bez problemu zaprowadził nas na szczyt ładną drogą i kawałkiem gołoborza. Przy zejściu z Jeleniowskiej Góry mieliśmy akcent bardziej beskidzki - kawałek drogi przeszliśmy jarem. Ostatni odcinek po wyjściu z lasu dostarczył nam miłych widoków w świetle zachodzącego Słońca - w sam raz na pożegnanie z górami. Do Kiełków nie było daleko, ale czasu już nie starczyło na wyrównanie porachunków - czyli jak dotąd 2:0 (choć tym razem był to walkower). Ponieważ w niedzielę wracaliśmy w trzy osoby, odjechaliśmy pociągiem - łapiąc go w Suchedniowie, bo do Kielc byśmy nie zdążyli.

01.-Pasmo_Zgorskie-zima.jpg(156kB) "Zimowy", jak na luty przystało, krajobraz u stóp Pasma Zgórskiego.
02.-Pasmo_Zgorskie-las.jpg(132kB) W lesie u stóp Pasma Zgórskiego.
03.-Patrol-1.jpg(158kB) Okolice szczytu Patrol.
04.-Patrol-2.jpg(183kB) Na Patrolu.
05.-Pruszkowa.jpg(158kB) Podejście na górę Pruszkową.
06.-Chelmce-dwor.jpg(141kB) Zabytkowy dwór w Chełmcach, nazywany też zborem ariańskim. Do zniszczonego nieco zabytku dobudowano nie pasujące przedłużenie ze współczesnych cegieł.
07.-Oblegorek-dworek-1.jpg(137kB) Dworek (obecnie muzeum) Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku.
08.-Oblegorek-dworek-2.jpg(89kB) Jeszcze raz dworek, a przed nim ciekawie wyglądająca brzoza.
09.-Pasmo_Oblegorskie.jpg(145kB) Pasmo Oblęgorskie, rezerwat "Barania Góra" - wąwóz lessowy, którym prowadzi szlak z Oblęgorka na Baranią Górę.
10.-Checiny-zamek.jpg(71kB) Chęciny i Góra Zamkowa z ruinami zamku widziane z okien schroniska PTSM.
11.-Pieklo-szlak.jpg(130kB) Szlak przechodzący obok Jaskini Piekło.
12.-Pieklo-1.jpg(101kB) W Piekle.
13.-Pieklo-2.jpg(110kB) Penetrowanie wąskiej odnogi jaskini odchodzącej z głównej sali.
14.-Pieklo-3.jpg(90kB) Piekielne otchłanie - jeden z bocznych otworów w postaci dość stromej studni.
15.-Zelejowa-1.jpg(96kB) Kamieniołom w Zelejowej Górze.
16.-Zelejowa-2.jpg(104kB) Zbliżenie skał w kamieniołomie.
17.-Checiny-zamek-1.jpg(66kB) Widok z ruin zamku w Chęcinach.
18.-Checiny-zamek-2.jpg(55kB) Wieże zamkowe.
19.-Checiny-zamek-3.jpg(61kB) Widok spod wieży.
20.-Checiny-zamek-4.jpg(72kB) Widok z wieży.
21.-Szczytniak-podejscie-1.jpg(183kB) Pasmo Jeleniowskie - podejście na Szczytniak.
22.-Szczytniak-podejscie-2.jpg(174kB) Podejście na Szczytniak - chwila odpoczynku.
23.-Szczytniak-goloborze-1.jpg(137kB) Gołoborze pod koniec drogi na szczyt (rezerwat "Szczytniak").
24.-Szczytniak-goloborze-2.jpg(153kB) Końcowe podejście gołoborzem na Szczytniak.
25.-dyskusja.jpg(157kB) Drobna wymiana zdań.
26.-Pasmo_Jeleniowskie-pola.jpg(104kB) Pola przy drodze między Szczytniakiem a Jeleniowską Górą.
27.-Jeleniowska.jpg(132kB) Na Jeleniowskiej Górze.
28.-Jeleniow-jar-1.jpg(148kB) Zejście w kierunku Jeleniowa. Mimo że to nie Beskidy i wycieczka nie firmowana przez SKPB, droga (bez szlaku zresztą) sprowadziła nas do uroczego jara.
29.-Jeleniow-jar-2.jpg(135kB) Do którego nawet zeszliśmy.
30.-Jeleniow-Lysa_Gora.jpg(49kB) Widok na Łysą Górę w świetle zachodzącego Słońca.
31.-Jeleniow-zachod-1.jpg(92kB) Drugi z serii widoków o zachodzie.
32.-Jeleniow-dom.jpg(51kB) Dom na skraju lasu.
33.-Jeleniow-zachod-2.jpg(47kB) Kolejny widok o zachodzie.
34.-Jeleniow-zachod-3.jpg(39kB) I ostatni, na pożegnanie przed odjazdem do cywilizacji.